Sunday 20 November 2011

Lawatan ke Melaka Bersama TBK Jalan Genuang

19.11.2011

Hari ini ummi kena temankan anak-anak ummi pergi rombongan ke Melaka anjuran Tadika Kemas. Huh....excited sungguh kakak, abang naufal dan abang hakim nak pergi ke Melaka. Zahin dan Diyanah tinggal dengan nenek.Terima kasih nenek..... Al maklumlah mereka nie dah lama tak pergi berjalan jauh selain daripada balik kampung. Dalam fikiran ummi penuh dengan menu yang nak dibawa untuk berjalan. Yealah...anak-anak ummi semuanya jenis yang kuat makan.

Memandangkan semalam adalah hari terakhir persekolahan...maka penat bekerja tu masih belum hilang.  Hajat dihati nak buat sandwich....tapi apakan daya badan terlalu letih...sandwich tu pun tak terbuat.

Seperti biasa sikembar akan terjaga pada awal pagi untuk minum susu. Apabila bangun untuk buat susu....tiba-tiba terdengar bunyi mesin ..........Ya Allah.....suamiku dah bangun pukul 4.30 pagi untuk membuat pizza....bekalan untuk anak-anak katanya....Tuhan saja yang tahu betapa gembiranya hati ini. Inilah pengorbanan seorang ayah yang mithali. Walaupun muka suamiku garang tetapi hatinya sangat lembut...Terima Kasih Ayah....




 Inilah hasilnya....pizza yang tersangatlah lembut dan sedap..semua budak-budak tadika kat dalam bas suka sampai berebut-rebut.

 Nie kawan-kawan kakak aqila dan iffah.  Huda dan maisara kat bas yang lagi satu.  Sebab tu kakak diam jea kat dalamk bas. Gengnya ada kat bas yang lagi satu.

 Nie Hakim dan Abg Naufal. Okey jea....suka. Walaupun tak ada kawan lelaki tapi boleh bergaul dgn budak-budak perempuan.  Hakim lah paling peramah walaupun tak kenal, masih boleh berkawan.


Tempat pertama yang dilawati ialah Sahabat Craft...lupa pulak kat mana....

Kakak tengah canting batik. Suka dia....ummi biarkan saje kakak dan abang buat ikut imaginasi masing-masing.

Abang Naufal tengah fikir nak letak warna apa... Susah juga nak canting nie...kena campur warna kalau nak hasilkan warna lain. Naufal tak malu bertanya macam mana nak campurkan warna....
Ummi pun cuba mencanting...okey juga..... ada bakat rupanya...

Bersama Aqila...kawan Faqihah.

Inilah hasilnya.......yang sebelah kiri tu Naufal punya..Kakak punya terbang ditiup angin.  Jeng-jeng yang ini pula....hasil ummi punya...
Okey juga.....bolehlah tunjuk kat anak-anak..

Hakim keletihan..yealah kat tempat canting batik tadi panas....biasalah...Hakim tak tahan panas...

Hakim dan Naufal bersama Alya...

Nie kat Dataran Shahbandar...cari makanan.  Anak-anak ummi mana boleh lapar....

Kakak tunggu dengan penuh kesabaran...


Pandai juga Naufal ambik gambar Ummi dan kakak Faqihah.

Wah sedapnya makan nasi goreng cina.  Siap ada keropok lagi . Harga 1 pinggan RM6.90.  Layannnn......

Kakak pun makan dengan penuh selera...Habis licin semuanya....
Inilah ibu Ayu yang menjaga Faqihah dan Naufal di nTBK KEMAS hingga pukul 5.00 petang.
Kawan-kawan Faqihah dan standby nak mandi kolam kat Taman Buaya. Faqihah pakai baju Angry Birds yang baru beli kat Dataran Pahlawan.

 Nama tempat nie Taman Buaya terletak di Ayer Keroh Melaka. Tapi bila sampai sini bukan nak tengok buaya tapi nak mandi kat kolam. Tengok buaya nombor 2.


 Tempat nie okey...taklah mahal sangat. Kalau tak silap orang dewasa RM9.00 dan Kanak-kanak 5 tahun ke atas RM5.00.  So...Hakim dan Naufal Free... Jimat Duit Ummi..

 Air kolamnya pun tak dalam....jadi kurang sikit bahayanya.... Walaupun tak dalam....ummi tetap masuk dalam kolam sebab tak yakin ...



 Bukan main suka lagi Faqihah dan Naufal mandi kolam....Tak ingat ummi.... Mana Hakim........
Tunggu......


Nie dia Hakim......Nampak macam macho tapi takut nak masuk dalam kolam.  Terpaksalah ummi temankan Hakim sampai kat tengah kolam. Baru ummi nak gerak Hakim dah panggil dan minta dokong....Aduh! macam mana nie......Puas pujuk Hakim tapi Hakim tetap Hakim dengan pendiriannya tak nak mandi kolam.


Masa ambil gambir nie Naufal baru saje lepas tenggelam bila turun dari gelongsor tu...Berdegup kuat jantung ummi.....Nasib baik ada orang yang tolong angkat Naufal.  Tapi Naufal okey jea...tak rasa apa-apa pun..




Faqihah kata nak belajar berenang....bila ummi ajar dia takut pulak....Nantilah yea kak...kalau ada rezeki kita pergi daftar  kelas untuk berenang.


Nie gambar Hakim tengah bad mood.. Taknak cakap dengan ummi...puas ummi pujuk....











 Naufal bersama abang Shami abang kepada iffah yang baru dikenali didalam bas...jadi geng baik..








Akhirnya ummi pujuk Hakim naik keretapi....barulah Hakim nak senyum dengan ummi.....

No comments: